V kauze „Maštale“ se vyjádřilo i samotné MŽP

Změna ochrany v PR Maštale: výzva k doložení odborných podkladů, žádost oodborné stanoviskoMinisterstvo životního prostředí, odbor výkonu státní správy III (dále jen „ministerstvo“) obdrželo dne 23. 8. 2025 podnět spolku ZO ČSOP Rybák Svitavy, se sídlem Dimitrovova 29, 568 02 Svitavy (dále jen „spolek“), jímž spolek zpochybňuje postup Krajského úřadu Pardubického kraje (dále jen „krajský úřad“) při zpracování a projednání návrhu na změnuochrany ve stávající přírodní rezervaci Maštale podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (dále též „zákon o ochraně přírody a krajiny“). Krajský úřad coby příslušný orgán ochrany přírody oznámil v rámci uvedeného návrhuzáměr zrušit stávající přírodní rezervaci (PR) Maštale o výměře cca 1080 ha, a záměry vyhlásit PR Nové Maštale (o výměře cca 474 ha) a přírodní památku (PP) Roudnická rokle(cca 2,8 ha) na území rušené PR, postupem podle § 40 a § 45 zákona o ochraně přírody akrajiny. Záměry jsou v současné době ve fázi uplatňování připomínek ze strany dotčenýchosob a subjektů. Zároveň krajský úřad oznámil záměr zřídit přírodní park Maštale nazbylém území rušené PR, s přesahem do navazujícího území. Obsahem podnětu spolku je tvrzení, že uvedený postup krajského úřadu je nezákonný, ato z důvodu, že krajský úřad jednal při zpracování a oznámení návrhu v rozporu s platnýmplánem péče o PR Maštale. Tento dokument sice dle spolku obsahuje požadavek na úpravuúzemního rozsahu a vedení hranic rezervace, avšak podmínkou je projednání takovéhokroku ze strany odborníků a zainteresovaných subjektů, které neproběhlo. Spolek protopožaduje stažení návrhu. Ministertsvo se seznámilo s výše uvedeným návrhem (jednotlivými záměry), který je
zveřejněn na webu krajského úřadu (https://www.pardubickykraj.cz/vyhlasovani-zvlaste-chranenych-uzemi/128863/prirodni-rezervace-nove-mastale). Ministertsvo předně uvádí,
že nemá konkrétní pravomoc zasahovat do procesu projednání dotčených záměrů, neboť jde výhradně o kompetenci krajského úřadu podle § 77a odst. 4 písm h) zákona o ochraněpřírody a krajiny. Příslušná nařízení o vyhlášení/zrušení dotčených chráněných území vydává kraj v přenesené působnosti, v souladu s § 77a odst. 2 zákona o ochraně přírodya krajiny. Nicméně, pokud by nařízení kraje odporovalo zákonu nebo jinému právnímupředpisu, bylo by ministerstvo jako věcně příslušný ústřední orgán státní správy kompetentní ke zjednání nápravy postupem podle § 83 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích. Ministerstvo v reakci na zaslaný podnět považovalo za nezbytné ověřit opodstatněnost návrhu a splnění příslušných předpokladů dle zákona o ochraně přírody a krajiny, zejména s ohledem na nezvyklý postup, jímž má být rušena stávající PR a rozsáhle redukována současná zvláštní ochrana dotčeného území. Podle § 40 odst. 1 zákona o ochraně přírody a krajiny: Je-li třeba vyhlásit chráněné územínebo jeho ochranné pásmo podle části třetí tohoto zákona, zajistí orgán ochrany přírodyzpracování záměru na vyhlášení zvláště chráněného území nebo jeho ochranného pásma. V záměru orgán ochrany přírody vyhodnotí stav dochovaného přírodního prostředí v územía navrhne vhodný způsob a rozsah ochrany území včetně jeho bližších ochranných
Č. j.: MZP/2025/230/1407 2/3podmínek. Podle § 45 odst. 1 zákona o ochraně přírody a krajiny: Orgán, který vyhlásilúzemí včetně ochranného pásma za zvláště chráněné, je oprávněn zrušit ochranu stejným způsobem, jakým bylo provedeno její vyhlášení, a to pouze z důvodů, pro něž lze udělit výjimku z podmínek ochrany (§ 43) a nebo pokud důvody pro zvláštní ochranu zanikly. V §10 vyhlášky č. 45/2018, o plánech péče, zásadách péče a podkladech k vyhlašování,evidenci a označování chráněných území, jsou stanoveny požadavky na obsah záměrů navyhlašování nebo změnu zvláště chráněných území, přičemž jedním z požadavků je řádné zdůvodnění záměru. Ministerstvo předběžně dospělo k názoru, že výše uvedené požadavky nebyly v návrhu (jednotlivých záměrech) zcela splněny. V jednotlivých záměrech není obsaženo vyhodnocení dochovaného stavu (a potřeb) přírodního prostředí ani podrobné zdůvodnění zvoleného postupu ve vztahu ke konkrétním částem dotčeného území a jejich přírodním hodnotám (předmětům ochrany), které by bylo adekvátní rozsahu redukované zvláštní územní ochrany a vyhovovalo požadavkům § 45 odst. 1 zákona o ochraně přírody a krajiny(viz výše). Krajský úřad se v odůvodnění záměrů opírá zejména o skutečnost, že území, v němž dojde k rušení zvláštní územní ochrany, již neodpovídá nárokům na tuto ochranu;avšak toto zcela obecné východisko nijak blíže nerozvádí ani odborně nedokládá. Dále sev odůvodnění opírá o potřebu sjednotit stávající vyhlašovací dokumentaci PR Maštale; tato skutečnost však není přípustným důvodem k rušení PR. Ministerstvo má tedy za to, že ze současného znění záměrů nevyplývá splnění výše uvedených legislativních požadavků a opodstatněnost záměrů z hlediska potřeb dotčenéhoúzemí a jeho stávajících chráněných hodnot. Ministerstvo je obeznámeno se skutečností,že za účelem odborné konzultace záměrů nebyla přizvána Agentura ochrany přírody akrajiny ČR, avšak taková povinnost není krajskému úřadu ani stanovena. Krajský úřad je však v každém případě povinen splnit při zpracování a oznámení záměrů výše uvedené zákonné předpoklady, je jeho povinností záměry řádně (odborně) odůvodnit, a za tímto účelem podrobně vyhodnotit stav dochovaného přírodního prostředí v dotčených částech území a konkrétní navrhované postupy. Krajský úřad by se měl rovněž vypořádat se skutečností, že navrhovaná změna ochrany svým rozsahem zjevně překračuje rámecplatného plánu péče o PR Maštale. Ministerstvo z výše uvedených důvodů oslovuje krajský úřad s žádostí o doložení konkrétních odborných podkladů, z nichž krajský úřad vycházel při zpracování jednotlivých záměrů, které jsou součástí navrhované změny územní ochrany,z nichž plyne opodstatněnost navrhované redukce zvláštní územní ochrany az nichž je zřejmé, že území, v němž je ochrana v podobě přírodní rezervacerušena, již nesplňuje nároky na tuto ochranu. Ministerstvo dále žádá Agenturu ochrany přírody a krajiny ČR, regionální pracoviště Východní Čechy, s ohledem na její působnost podle § 78 odst. 8 zákona o ochraně přírody a krajiny, o odborné stanovisko, zda podle jejích znalostí navrhovaná redukce zvláštní územní ochrany odpovídá potřebám dotčeného území a zde chráněných hodnot (předmětů ochrany), a zda jsou splněny podmínky k rušení PR uvedené v § 45 odst. 1 zákona o ochraně přírody.
I
Ing. Libor Hejduk
ředitel odboru výkonu státní správy IIIpodepsáno elektronicky
Č. j.: MZP/2025/230/1407
3/3
Obdrží:1. Krajský úřad Pardubického kraje, odbor ŽP a zemědělství2. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, regionální pracoviště Východní ČechyNa vědomí:ZO ČSOP Rybák Svitavy