V Pardubicích dnes vyjeli nové trolejbusy s baterií pro linky 2,12,27

Dopravní podnik nasadí trolejbusy „na baterky“

Dopravní podnik města Pardubic nasadil na některé linky MHD čtyři nové vozy, takzvané parciální trolejbusy. Ty mohou díky bateriím jezdit i tam, kde nejsou dráty.

„Tyto trolejbusy v části trasy využijí k napájení elektřinou trakční trolejové vedení a v části trasy pak energii uloženou v relativně malém akumulátoru, umožňujícím pravidelný dojezd až devět kilometrů,“ uvedla mluvčí DPMP Jitka Malinská.

Akumulátor se opětovně dobije při jízdě pod trolejovým vedením. „Tato vozidla nám umožnila zavést veřejnou dopravu v elektrické trakci i do míst, do kterých není s ohledem na intenzitu provozu výhodné stavět trolejbusovou trať,“ dodala Jitka Malinská. Nákup nových trolejbusů byl podpořen z Evropského fondu pro regionální rozvoj prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu. Jeden parciální trolejbus vyšel na 13 milionů korun.
Zdroj: https://pardubicky.denik.cz/zpravy_region/dopravni-podnik-nasadi-trolejbusy-na-baterky-20181031.html

 Mimo trakční vedení budou jezdit především na linkách 2, 12 a 27. Od běžných vozidel jsou rozeznatelné na první pohled pouze nápisem na střeše: Jsem aku. Jezdím i bez trolejí. Informoval o tom ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

 Další výhodou je, že na dobíjení baterie využívá trakční vedení, což je ekonomické i ekologické. Nemusíme stavět na konečných stanicích dobíjecí stanice," řekl Pelikán.

Na baterii v zadní části vozu, která váží skoro dvě tuny, má trolejbus ujet devět až deset kilometrů. Při zkušebních jízdách vozy dojely i více než dvojnásobnou trasu, než uvádí výrobce. Trolejbusy budou jezdit k zastávce Zámeček, kde je průmyslová zóna, nebo delší trasu v Polabinách.

"Třeba o víkendu tím vyřešíme nepříjemnou věc, kdy cestující museli přesedat z trolejbusu na autobus, aby dojeli do Černé za Bory nebo Mnětic," řekl Pelikán.

Dopravní podnik kupoval parciální trolejbusy, protože na ně dostal evropské dotace ve výši 85 procent. Jeden vůz stojí 13,2 milionu korun bez DPH. Trolejbusy pouze pro trakční vedení jsou o několik milionů korun levnější.

"Pokud bude vyhlášený další dotační titul, určitě se přihlásíme. Pořizovat je za vlastní prostředky je nákladné," podotkl Pelikán.

Pro řidiče Martina Slezáka se toho při jízdách moc nezmění. "Trolejbusy si podobné podobné, parciální jsou svým ovládáním shodné s těmi novými, které jsme poslední dva roky nakoupili," řekl řidič.

https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-pardubicich-zacnou-jezdit-trolejbusy-s-baterii